Uitdagende activiteiten?

 

Bijna elke training komt de vraag: ‘Welke activiteiten kunnen we de kinderen met ontwikkelingsvoorsprong aanbieden?’ Het is misschien gek, maar ik vind dit een moeilijke vraag. Moeilijk, omdat ik zie dat deze kinderen verrast en uitgedaagd willen en moeten worden en dat doe je door activiteiten aan te bieden die verrassend en uitdagend zijn… En dat zijn nu net niet de activiteiten die kant en klaar zijn of materialen die al langer op je groep liggen.

Maar om deze vraag toch te kunnen beantwoorden (want ik begrijp wel dat deze gesteld wordt), heb ik inspiratiekaarten gemaakt. De naam zegt het al, laat je inspireren tot het verzinnen van uitdagende en verrassende activiteiten.
Activiteiten met kosteloos materiaal, activiteiten die je kunt doen door het aanwezige materiaal op je groep anders te gebruiken en door moeilijke activiteiten.
Let wel bij het verzinnen en aanbieden van de activiteiten op de volgende punten:
• Het maak-proces is belangrijker dan het resultaat. Begeleid hier ook op en stuur alsjeblieft niet aan op een eindproduct dat jij mooi vindt.
• Geef dan ook complimenten op dat proces; hard gewerkt, goed nagedacht over een oplossing.
• Een kind dat zeer regelmatig niet mee wil doen met jouw uitdagende activiteiten kan de activiteit te moeilijk vinden. Begeleid hierop en bespreek welke verwachtingen dit kind heeft (lijkt het te moeilijk, wat denk je dat het eindresultaat moet zijn, hoe kan ik je helpen?).
• Laat kinderen zelf activiteiten verzinnen met een aantal materialen die jij verzamelt of vraag een rekenactiviteit bijvoorbeeld te verzinnen en laat hen verzamelen en nadenken.

Op de volgende pagina kun je de inspiratiekaarten vinden.

Veel inspiratie!