Nieuws
uit de Beehive

Nr. 11 - Juni 2015
 

Motivatie; wat werkt (niet)?

Motivatie is een van de kenmerken van een kind met ontwikkelingsvoorsprong. Maar motivatie is ook een groot probleem in het onderwijs en zeker bij deze groep kinderen.

Hoe komt dat nu? Volgens de zelfdeterminatietheorie van Ryan & Deci zijn er 3 zaken belangrijk om gemotiveerd te zijn.
Autonomie: zelf keuzes kunnen maken, het gevoel zelf invloed te hebben.
Verbinding: je verbonden voelen met de mensen en de leerstof. Het nut zien van de zaken die je moet leren.
Competent: weten dat dat wat je moet doen ook kunt. Ervaren dat je kunt leren wat je nog niet weet.

Nu is het zo dat juist deze zaken gevoelig liggen bij het hoogbegaafde kind. Zij doen vaak het liefst waar ze goed in zijn, zij voelen haarfijn aan of de leerkracht oprecht en gepassioneerd is en zij zien al snel in dat het hedendaags curriculum van het onderwijs niet echt past bij de hedendaagse omgeving.

We kunnen helpen (ook al zou het erg fijn zijn als het hedendaags onderwijs ook echt hedendaags zou onderwijzen); 
laat deze kinderen invloed hebben op de leerstof of de activiteiten in de groep, laat hen kiezen wanneer ze huiswerk gaan doen, help hen de link te leggen van 'saaie' vakken naar wat je ermee kunt in het dagelijks leven, help hen door leertips te geven waardoor ze zich competenter gaan voelen en vier succeservaringen!

Wil je meer weten over dit onderwerp? Ik kan dit boek aanraden boordevol makkelijk toegankelijke informatie motivatie binnenstebuiten

 
 

Activiteiteninspiratie

In de infokorf op de Cleverbee site staan activiteiteninspiratie kaarten. Deze kaarten heb ik gemaakt om activiteiten uitdagend en creatief te maken voor (alle) kinderen met ontwikkelingsvoorsprong. Hoofdzaak bij iedere activiteit is verrassen en uitdagen.
En je weet dat het proces van het creëren belangrijker is dan het eindresultaat toch?

 

 






  


Cleverbee
Mirjam Veldhoven
06 239 791 90
mirjam@cleverbee.nl