|
Sociaal en emotioneel in balans?
Bij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong (en hoogbegaafden) wordt nog regelmatig gedacht dat zij sociaal emotioneel achterblijven in de ontwikkeling.
Wat gezien wordt klopt vaak wel, maar kan ook anders geïnterpreteerd worden. Moeite hebben met samenwerken in de klas, de haantje de voorste willen zijn (hoe ga je om met kinderen die minder kennis hebben?), een grote voorkeur voor alleen willen zijn (een manier om de prikkels om je heen te verminderen?), grote uitbarstingen uit het niets zo lijkt het (opeenstapeling van frustraties en niet weten hoe te uiten?), moeite met het aankijken van mensen (als ik ze aankijk, moet ik ook wat?).
Ik ben begonnen met de training ZaaiGoed. Deze methode ondersteunt het (zeer jonge) kind in het opdoen van zelfkennis en zelf inzicht, maar geeft ook praktische houvast over hoe je je staande kunt houden. Het motto is Zijn Wie Je Bent en dit motto is zeker van toepassing op het hoogbegaafde kind dat worstelt met zelfbeeld en plek in de groep.
Voor mij een mooie manier om opvoeders en begeleiders praktische handvatten mee te geven over hoe je het kind beter in zijn vel kan laten voelen.
Op het Gastoudercongres in september komt ZaaiGoed zich voorstellen aan de gastouders. Maar er zijn ook regelmatig introductiebijeenkomsten. Wil je al meer weten, neem dan een kijkje op Essisme.nl . Natuurlijk kan er ook een introductiebijeenkomst bij jou in de buurt worden geoiganiseerd!
|
|