Nieuws
uit de Beehive

Nr. 26 - Mei 2017

Leren en hoogbegaafd?

Ik zie weer van alles op de social media voorbij komen over hoogbegaafdheid.
Wat mij opvalt is dat de berichten of gaan over de vooroordelen en beelden die ten onrechte over hoogbegaafdheid bestaan, of over de uitdagingen (laat ik ze zo maar noemen) die hoogbegaafde kinderen en hun ouders tegenkomen in het onderwijs.
De vooroordelen kennen we wel (we komen ze zelf regelmatig tegen toch?); sociaal achter, zijn lui en niet vooruit te branden, als ze willen kunnen ze heel goed leren.
Wat mij opvalt is dat deze vooroordelen en uitdagingen met name in de schoolomgeving voorkomen. Thuis een leergierig kind hebben en op school niet tot leren komen, thuis vriendschappen sluiten (selectief dat wel), op school weinig kinderen kunnen verdragen, thuis oeverloos discussiėren, op school heel stil (of juist tegendraads).

Wat kun je als ouder doen? Ik hoop nog steeds dat de juiste informatie over hoogbegaafdheid in het onderwijs terecht zal komen en dat ook zij het onderwijs krijgen waar zij wijzer van worden. Tot die tijd is het aan ons, de mensen in de omgeving, om hen verder te helpen; schakel een deskundige buitenstaander in om te ondersteunen bij gesprekken met school, maak een overzicht met wat jullie denken dat jullie kind helpt tot leren te komen, geef signaal af bij het regionale samenwerkingsverband als de samenwerking met school moeizaam verloopt, help het kind verder door het volgen van een workshop over hoogbegaafdheid en leren (psycho educatie) en blijf het steunen (bijna onvoorwaardelijk!).

Ik probeer mijn steentje bij te dragen door het organiseren van informatiebijeenkomsten voor professionals over -h-erkennen van ontwikkelingsvoorsprong (gastouders en pedagogisch medewerkers), ouders te ondersteunen bij signalering van ontwikkelingsvoorsprong en zoeken naar passende scholen, workshops voor kinderen over hoogbegaafdheid, leren en werking van de hersenen en door kennis te delen met ouders en opvoeders over allerlei aspecten van het opvoeden van een kind met ontwikkelingsvoorsprong.
Ook heb ik het signalerings- en overdrachtsinstrument 'Zicht op Ontwikkelingsvoorsprong' ontwikkeld om voorsprong bij peuters in kaart te kunnen brengen.

Zoek je een deskundige in jouw omgeving? Kijk eens op de site "ik ben hoogbegaafd"

Dit boeken 'werken met begaafde leerlingen in de klas' geeft meer informatie over de sensitieve responsiviteit die deze kinderen zo hard nodig hebben in de klas. Leestip (juist) voor leerkrachten!

Agenda

Wil je iets organiseren of heb je ondersteuning nodig? Neem gerust contact op.

Alle evenementen zijn te vinden op facebook








Cleverbee
Mirjam Veldhoven
06 239 791 90
mirjam@cleverbee.nl