Nieuws
uit de Beehive

Nr. 28 - Oktober 2017

Een passende plaats voor ontwikkelingsvoorsprong

Thuis, op school en op de opvang. Dat klinkt logisch toch?
Toch heb ik de afgelopen periode regelmatig adviserende gesprekken gevoerd met ouders van een jong kind (onder de 4 jaar) over een passende plek voor hun kind op de opvang en basisschool.

Wat maakt m.i. een plek op de opvang passend? Ik ga uit van de luiken van Tessa Kieboom. Dit betekent dat naast intelligentie, ook andere persoonskenmerken een belangrijk onderdeel uitmaken van het kind met voorsprong. Simpel gezegd geef ik altijd aan dat als een kind 'alleen' intelligent is, een passende plek op zich goed te organiseren is. Je biedt moeilijker werkjes aan en je hebt de uitdaging te pakken. Voor een kind met voorsprong zit daar de uitdaging vaak niet in.



Wat vind ik belangrijke onderdelen van passende opvang (en school):

  • een groeimindset helpen houden, ook als je iets moeilijks moet doen,
  • weten dat ontwikkelingsgelijken belangrijk zijn voor het kind en met elkaar spelen kunnen organiseren,
  • begrip hebben voor de gevoeligheid en rechtvaardigheidsgevoel van het kind en kunnen begeleiden (relativeren en serieus nemen),
  • ruimte kunnen geven aan het kind (los durven laten, grote stappen durven zetten),
  • in staat zijn oprechte en echte verbinding met het kind kunnen maken (en zorgen voor continuïteit van medewerkers).

Als ouder kun je vragen naar deze zaken, als professional kun je jezelf (of met de collega's) vragen hoe je met deze uitdagingen in de begeleiding omgaat.

Ik nodig jullie graag uit om op de Facebookpagina van Cleverbee jullie ervaringen over passende plaatsen op opvang en school te delen; waar is iets passends te vinden, wat vinden jullie een passende plek?

Goede herfst allemaal, Mirjam Veldhoven








Cleverbee
Mirjam Veldhoven
06 239 791 90
mirjam@cleverbee.nl