Ontwikkelings-voorsprong

 

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong zijn er. Iedereen komt ze tegen. Dreumesen die goed praten, die bijzondere vragen over het leven stellen, die gevoelig zijn (voor prikkels als geluid, kriebelende kleren), die weinig slaap nodig hebben, die zich goed kunnen concentreren als iets hun aandacht pakt, een groot rechtvaardigheidsgevoel hebben etc.
Een overzicht van signalen en kenmerken die kunnen duiden op een ontwikkelingsvoorsprong vindt u hier.

Vroege signalering van de voorsprong is van belang om de voorsprong, de vaardigheden die de kinderen al vroeg hebben vast te houden en te benutten. Dit gebeurt namelijk vaak niet; kinderen passen zich snel aan en lopen kans om op school of in een groep met andere kinderen te gaan onderpresteren.
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong doen graag de dingen die zij goed kunnen en proberen (slim als zij zijn) de zaken die ze moeilijk vinden te ontlopen (planning maken, zich er toe zetten om ook de voor hen vervelende en saaie en moeilijke zaken proberen te doen).

Schema Op school of in een groep wordt van hen gevraagd deze moeilijke vaardigheden te laten zien, als dit niet lukt kan een kind het moeilijk krijgen. Vaak uit zich dit in fysieke klachten (buikpijn, hoofdpijn), in verdriet omdat school niet was wat ze verwachten of in een grote weerstand om naar school of groepen te gaan.

Artikel (pdf) uit ‘KINDEROPVANG | December 2021’
Artikel (pdf) uit ‘Kiddo | Oktober 2020’
Artikel (pdf) uit ‘Kiddo | November 2018’
Artikel (pdf) uit ‘KINDEROPVANG | November 2018’
Artikel (pdf) uit ‘KINDEROPVANG | Juli 2015’